• چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶

نظریات مراجع تقلید در مورد تقلب

 

 سؤال: اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره قبولی کسب کند و به مرحله بالاتر برود و از مزایای آن

 استفاده کند، حکم به کارگیری این مزایا  چیست؟

 

1_2.JPG

 

 

      حضرت آیت الله شیخ محمدفاضل لنکرانی

مشکل است، شرعاً نمی تواند از این مزایا استفاده کند.

 

 

 

 

 

2_2.JPG

 

 

 

        حضرت آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی

تقلب در هر امری جایز نیست.

 

 

3_2.JPG

 

 

          حضرت آیت الله شیخ ناصر مکارم شیرازی

این کار حرام است، جداً از آن توبه کنید و آن را تکرار نکنید و با اعمال نیک آینده گذشته را جبران نمایید.

 

 

حکم تقلّب در امتحان چیست؟

4_1.JPG

 

همه مراجع: تقلب در امتحان جایز نیست.

آیت‏الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2197 – آیت‏الله مکارم، استفتائات، ج 1، س 1608 – آیت‏الله تبریزى، استفتاءات، س 1303 آیت‏الله سیستانى Sistani.org ، – تقلب آیت‏الله خامنه‏اى، اجوبه الاستفتاءات، س 2468 و دفتر: امام، آیت‏الله بهجت، آیت‏الله صافى، آیت‏الله نورى و آیت‏الله وحید

  دانشجویى که در خودقدرت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسى ارشد را مى‏بیند، چنانچه در امتحان ورودى تقلبکند و علت آن را عدم آماده بودن شرایط روحى و روانى، در آن زمان خاص و اصولاً عدمتبحّر در تست‏زنى قلمداد کند؛ آیا عمل او جایز است؟

 

همه مراجع:  تقلّب در امتحان در هر صورت، جایز نیست.

–      امام، استفتائات، ج 2، مکاسب‏محرمه، س 138 آیت‏الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2194 و دفتر همه مراجع

اگر طرف مقابل راضى به تقلّب از روى نوشته‏اش باشد، حکم تقلّب چگونهاست؟

همه مراجع:رضایت شخصمقابل، هیچ تأثیرى در حکم ندارد.

آیت‏الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2197 آیت‏الله مکارم، استفتائات، ج 1، س 1608 و دفتر همه مراجع

 

آیا تقلب در امتحانات موجب تضییع حق دیگران است؟

5_1.JPG

 

بدون تردید تقلب در امتحان یک عمل ضد اخلاقى است که عقل نیز بر قبیح بودن آن شهادت مى‏دهد و عملى که عقلًا قبیح باشد شرعاً نیز ممنوع است. اما این که تقلب در امتحان حق کسى را ضایع مى‏کند یا نه؟

اولًا: موجب تضییع مى‏شود چه این که تقلب کننده به ناحق بر کسانى که تقلب نکرده‏اند پیشى مى‏گیرد و به دروغ خود را با سوادتر از دیگران نشان مى‏دهد و این در موفقیت‏هاى بعدى مؤثر است.

ثانیاً: ضد اخلاقى بودن یک عمل مشروط به این نیست که حقى را از دیگرى ضایع کند بلکه همین که عملى مانع راه تکامل انسان باشد و عقل آن را قبیح بداند کافى است که آن را ممنوع بدانیم و خود را براى انجام آن عمل سرزنش کنیم و اما کسى که مصمم به ترک این عمل باشد به نظر مى‏رسد که با توجه به مشکلات جبران خاص این عمل یعنى، پس دادن نمره‏هایى که با تقلب به دست آورده است، راهى جز استغفار و تصمیم جدى بر ترک عمل نیست و خداوند ارحم الراحمین است.

 

 

 

منبع:    http://www.askdin.com/thread6184.html