انتخاب وب سایت
 

 سؤال: اگر دانش آموز یا دانشجویی در امتحانات با تقلب نمره قبولی کسب کند و به مرحله بالاتر برود و از مزایای آن

 استفاده کند، حکم به کارگیری این مزایا  چیست؟

 

 

 

      حضرت آیت الله شیخ محمدفاضل لنکرانی

مشکل است، شرعاً نمی تواند از این مزایا استفاده کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

        حضرت آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی

تقلب در هر امری جایز نیست.

 

 

 

 

          حضرت آیت الله شیخ ناصر مکارم شیرازی

این کار حرام است، جداً از آن توبه کنید و آن را تکرار نکنید و با اعمال نیک آینده گذشته را جبران نمایید.

 

 

حکم تقلّب در امتحان چیست؟

 

همه مراجع: تقلب در امتحان جایز نیست.

آیت‏الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2197 – آیت‏الله مکارم، استفتائات، ج 1، س 1608 – آیت‏الله تبریزى، استفتاءات، س 1303 آیت‏الله سیستانى Sistani.org ، – تقلب آیت‏الله خامنه‏اى، اجوبه الاستفتاءات، س 2468 و دفتر: امام، آیت‏الله بهجت، آیت‏الله صافى، آیت‏الله نورى و آیت‏الله وحید

  دانشجویى که در خودقدرت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسى ارشد را مى‏بیند، چنانچه در امتحان ورودى تقلبکند و علت آن را عدم آماده بودن شرایط روحى و روانى، در آن زمان خاص و اصولاً عدمتبحّر در تست‏زنى قلمداد کند؛ آیا عمل او جایز است؟

 

همه مراجع:  تقلّب در امتحان در هر صورت، جایز نیست.

–      امام، استفتائات، ج 2، مکاسب‏محرمه، س 138 آیت‏الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2194 و دفتر همه مراجع

اگر طرف مقابل راضى به تقلّب از روى نوشته‏اش باشد، حکم تقلّب چگونهاست؟

همه مراجع:رضایت شخصمقابل، هیچ تأثیرى در حکم ندارد.

آیت‏الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2197 آیت‏الله مکارم، استفتائات، ج 1، س 1608 و دفتر همه مراجع

 

آیا تقلب در امتحانات موجب تضییع حق دیگران است؟

 

بدون تردید تقلب در امتحان یک عمل ضد اخلاقى است که عقل نیز بر قبیح بودن آن شهادت مى‏دهد و عملى که عقلًا قبیح باشد شرعاً نیز ممنوع است. اما این که تقلب در امتحان حق کسى را ضایع مى‏کند یا نه؟

اولًا: موجب تضییع مى‏شود چه این که تقلب کننده به ناحق بر کسانى که تقلب نکرده‏اند پیشى مى‏گیرد و به دروغ خود را با سوادتر از دیگران نشان مى‏دهد و این در موفقیت‏هاى بعدى مؤثر است.

ثانیاً: ضد اخلاقى بودن یک عمل مشروط به این نیست که حقى را از دیگرى ضایع کند بلکه همین که عملى مانع راه تکامل انسان باشد و عقل آن را قبیح بداند کافى است که آن را ممنوع بدانیم و خود را براى انجام آن عمل سرزنش کنیم و اما کسى که مصمم به ترک این عمل باشد به نظر مى‏رسد که با توجه به مشکلات جبران خاص این عمل یعنى، پس دادن نمره‏هایى که با تقلب به دست آورده است، راهى جز استغفار و تصمیم جدى بر ترک عمل نیست و خداوند ارحم الراحمین است.

 

 

 

منبع:    http://www.askdin.com/thread6184.html